Better Bloggers blir Influencers of Sweden

Influencers of Sweden

Foto: Emily Dahl

Pressmeddelande

INFLUENCERS FÅR EGEN BRANSCHORGANISATION

Efter att de senaste två åren byggt upp ett yrkesnätverk med över 1200 influencers tar nu Better Bloggers nästa steg i sin utveckling och bildar Influencers of Sweden – branschorganisationen för social media influencers. I styrelsen syns, förutom VD och grundare Linda Hörnfeldt, två veteraner på området – Sara Rönne och Clara Lidström.

Influencer marketing är just nu det hetaste modeordet inom det digitala medielandskapet. Många nya aktörer har dykt upp på området de senaste åren och behovet av stöd för kreatörerna har ökat explosionsartat. För två år sedan startades Better Bloggers som en reaktion på detta och nu tar vi det naturliga steget till att ta positionen som branschorganisation med Influencers of Sweden.

“Det behövs en organisation som tar ett övergripande tag och ansvar för branschen,” säger Linda Hörnfeldt. “Den platsen vill vi fylla och driva kreatörer, agenturer och byråer åt samma håll med ett etiskt, upplyst och schysst branschklimat i fokus.”

Influencers of Swedens primära uppdrag är att utbilda våra medlemmar om sina rättigheter och skyldigheter som kreatörer och publicister – men även att skapa debatt och uppmärksamhet kring frågor som gäller influencers. I november är Linda Hörnfeldt till exempel inbjuden att tala vid Riksdagens offentliga utfrågning om marknadsföring i sociala medier.

“Det senaste året har frågan om smygreklam varit vilt debatterad i branschen, något som vi är väldigt engagerade i,” säger Linda Hörnfeldt. “Vi vill att det ska vara en kvalitetsstämpel att vara medlem i Influencers of Sweden – en garanti för affärsmannaskap och professionalism.”

Influencers of Sweden har värvat två bloggveteraner till styrelsen; Sara Rönne, som bloggar under varumärket Träningsglädje, och till styrelse-ordförande har Clara Lidström – mer känd som Underbara Clara – valts.

“Den nya tidens makthavare är influencern – vi har en genomslagskraft som är otroligt stark och i Sverige finns många spännande profiler,” säger Clara Lidström. “Samtidigt är branschen fortfarande i sin linda – och mycket finns att utveckla. Influencers of Sweden är ett steg i precis rätt riktning och jag är stolt över att vara en del av organisationen. Min förhoppning är att fler influencers ska professionalisera sin hobby – och att fler företag i sin tur ska inse värdet av att samarbeta med dem.” “

Jag är otroligt stolt att ha Clara och Sara med på den här resan,” säger Linda Hörnfeldt. “De har båda unik och långvarig insikt i branschen, både som köpare och säljare, och är stora inspirationer i sina respektive områden, både för mig och för våra medlemmar.”

Nästa steg för Influencers of Sweden är att knyta till sig aktörer för att öka medlemmarnas affärsmöjligheter, bland annat tjänsten Content to Go från Bulls Content.

Linda Hörnfeldt

Grundare av Influencers of Sweden. Bloggveteran sedan 2001. Bloggar nu på lalinda.se.

6 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>