Du annonsmärker fel på Instagram

Du har hängt med i smygreklamsdebatten, tittat på dina favoritinfluencers och tror att du har koll på hur du ska märka ut dina samarbeten på Instagram. Tyvärr är risken ungefär 95% att du gör fel.

Influencer Marketing är moderordet du jour och samarbeten, som tidigare varit relativt isolerade till bloggare, är nu vardagsmat även på YouTube, Snapchat och Instagram. Från min sida tycker jag så klart att detta är en fantastisk utveckling, hela mitt mål med den här organisationen är ju att fler ska kunna leva på sina social media-kanaler och göra sitt influencerskap till en riktig business.

Men. Vi har ett problem som riskerar att bli en rejäl käpp i hjulet för detta. Annonsmärkningen på Instagram. Ni gör den fel. Nästan allihopa.

Under mina svängar på Instagram hittar jag otroligt sällan korrekta annonsmärkningar när det kommer till samarbeten. Och ni som är störst är i många fall sämst. Och när de mindre tittar på de större profilerna och tar efter bildar detta en nedåtgående spiral för branschens trovärdighet och med det din framtida business.

Det senaste året har annonsmärkningen blivit otroligt mycket bättre. Men bättre är inte i mål. Det är dock inte jättelångt dit.

Annonsmärkning på Instagram - du gör fel!

Nyckelordet är ”omedelbart”

I Konsumentverkets ”Vägledning om marknadsföring i bloggar och andra sociala medier” står följande:

”Det viktiga är att det för läsaren genast framgår när ett inlägg utgör marknadsföring. Eftersom läsaren omedelbart ska kunna förstå att det är fråga om marknadsföring – även vid en flyktig läsning– räcker det inte att i slutet av inlägget informera om att inlägget i själva verket är marknadsföring.”

Vi har redan pratat om vad som är skillnaden på PR och marknadsföring och hur den ska märkas ut. Men vi drar det en vända till.

DIREKT och OMEDELBART är nyckelorden. Hur vissa kan tolka en #annons eller #samarbete hashtag i slutet av ett instagram-inlägg som en OMEDELBAR identifiering av marknadsföring är för mig en gåta. Det räcker inte. Det räcker inte heller att skriva ”i samarbete med” i slutet av inlägget.

Reklammärkningen ska komma först. Inte mitt i. Inte sist. Inte som en hashtag. Först. Och det gäller ALLA kanaler. Blogg, Instagram, Snapchat, YouTube och vad som eventuellt blir trendigt nästa år. Först.

Det räcker inte med #annons i slutet av Instagram-inlägget. Så annonsmärker du rätt! Klicka för att Tweeta

Korrekt annonsmärkning

Eftersom det ännu inte finns någon dom i marknadsdomstolen i ett sådant här fall (men förhoppningsvis snart) så går det inte att säga exakt hur en sådan här annonsmärkning ska se ut. Vi har tidigare tagit fram rekommendationer som vi anser på bästa sätt följer från Konsumentverket angivna riktlinjer men det verkar inte räcka.

Så här får ni konkreta exempel. Tagna direkt från Instagram. Fyra som jag anser bryter mot Konsumentverkets riktlinjer och ett exempel på hur det bör se ut. Jag har valt att blurra ut annonsören och profilen eftersom detta inte är någon form av formellt beslut.

Instagram - Ej tillräcklig annonsmärkning

Instagram - Rätt annonsmärkningJag hoppas att det hela känns tydligare nu och att vi tillsammans kan jobba för större transparens för att på sikt bygga en trovärdig och schysst bransch!

Linda Hörnfeldt

VD & grundare av Influencers of Sweden. Bloggveteran sedan 2001. Bloggar nu på lalinda.se.

3 Comments
  1. Bra inlägg, det här är nåt jag verkligen funderat på när det gäller Instagram. Inte för min egen del för jag har inte samarbeten (än) utan mer de väldigt stora bloggare som jag följer och som jag vet har samarbeten.

  2. Tack!! Har tänkt på detta och har faktiskt känt mig lurad några gånger av det otydliga lilla #ad längst bak. Och då är jag ändå 100% positivt inställd till reklam hos influencers…

  3. Amen! Bra inlägg. Du har så rätt i att de största är de sämsta! Har även sett professionella bloggare göra en lite halvskum grej, nämligen; man riktar sig till en svensktalande publik genom att själva materialet man sprider är på svenska, men man annonsmärkningen på engelska. Det kan jag tycka är att göra sig själv onödigt otydlig. Ni snackade ju på BBCON om det här med att ha en ”banner” högst upp som annonsmärkning, och det är en bra grej i teorin, men i praktiken har jag själv märkt att mitt öga faktiskt hoppar över denna typ av banner i många fall, eftersom den passar ”för bra” in i bloggens design. Det är så inte förrän jag läst hela inlägget som jag känner att, vänta nu, det här känns ju verkligen som en annons, men var är märkningen? Och så går jag högst upp och ”letar” efter märkningen och då ser jag bannern. Jag tycker det här är ett problem som är värt att tas upp.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>