Analysera dina resultat och planera nästa års framgång: Så gör du ett karriärbokslut!

2016 drar mot sitt slut. Nu är vi många som sliter för fullt med årets sista deadlines och att fixa klart allt inför julledigheten. Vi är nog också många som går på sparlåga och får kämpa för att pressa ur oss de sista dropparna kreativitet.

December är en intensiv månad, men jag älskar verkligen den här tiden på året. Mitt i all stress vill jag pausa för att blicka tillbaka, reflektera, sammanfatta och liksom göra ett personligt och karriärmässigt bokslut. Vad har jag lärt mig under året? Vad är jag stolt över? Vad har gått bra respektive mindre bra?

sa-gor-du-ett-karriarbokslut-1

Ett karriärbokslut är influencerns bästa vän. För många är det en självklarhet att bokföra och analysera sin ekonomi, men alla andra resultat då? En professionell influencer har hur många siffror som helst att utvärdera. För att inte tala om de personliga och kreativa prestationer vi gjort under året.

Det är så lätt hänt att vi uppslukas av våra långa att-göra-listor och bara tuffar på i samma hjulspår. Genom att ta oss tid att sammanfatta hela vår verksamhet tar vi tillvara på våra lärdomar och kan använda dem för att nå ännu bättre resultat nästa år.

Så vad sägs om att vi tar på oss chefshatten och har ett litet strategimöte med oss själva? Här är mina tips på hur du bäst avslutar av det gångna året med flaggan i topp!

7 steg till ett peppigt karriärbokslut:

1. Sammanställ din statistik.

Bloggen:
Gå till din Google Analytics eller valfritt analysprogram och dra ut en rapport. Titta på:

  • Hur din trafik sett ut under årets alla månader. Har kurvan lutat uppåt eller nedåt? Vilka månader har gett mest trafik?
  • Varifrån du fått mest trafik. Vilka sociala medier har bidragit mest? Vilka andra sajter har länkat till dig?
  • Vilket innehåll som varit populärast. Vilka sidor och inlägg har lockat flest besökare?

Läs mer här om hur du tyder din statistik i Google Analytics!

Sociala kanaler: Gå sedan in på alla dina sociala kanaler och gör samma sak. Hur många nya följare har du fått under året? Vilket innehåll har varit mest gillat och kommenterat?

Mailinglista: Om du har en emaillista, hur har utvecklingen där sett ut? Titta på statistiken i din emailtjänst för att se vilka utskick som öppnats mest.

Webbshop: Om du har en webbshop, vilka produkter har sålt mest?

Sammanställ nu all din statistik i ett och samma dokument.

2. Analysera dina resultat

Gå igenom din rapport och reflektera över resultaten.

  • Finns det innehåll du lagt mycket tid på men som kanske inte gett så bra resultat som du hoppats på?
  • Blev det några oväntade succéer? Vad kan du lära dig av dem?
  • Hur kan du anpassa din strategi nästa år för att göra mer av det som verkar gå bra och mindre av det som inte verkar gå så bra?
  • Bör du kanske utöka eller avgränsa din nisch? Lägga mer energi på en viss kanal eller kanske skippa en kanal helt och hållet? Bör du fokusera mer på en viss typ av innehåll och mindre på en annan?

Ta också hänsyn till vad du själv tyckt varit roligast och mest inspirerande. Kanske behöver du göra svåra avvägningar mellan vad som går hem hos målgruppen och vad som känns ärligast och mest givande för dig. Men det här är trots allt din business, den ska förverkliga dina passioner och mål.

Hitta de områden där det du skapar känns rätt för både dig och för din målgrupp.

3. Sammanfatta året i dina kanaler

Kanske vill du också fira året som gått i din blogg eller sociala kanal? Några förslag:

  • Berätta om dina viktigaste lärdomar och framgångar.
  • Berätta om hur du jobbat mot dina mål under detta året, och vilka mål du har för nästa år.
  • Sammanfatta allt från det här året som du är tacksam för.
  • Sammanfatta årets mest populära inlägg.
  • Gör en lista som sammanfattar ditt liv under det här året, och bjud på utvalda bilder.
  • Dedikera ett inlägg åt de som länkat till och kommenterat flitigt hos dig och sprid länkkärlek till dina influencer-kollegor.
  • Om du har en webbshop, fira slutet av året med ett specialerbjudande eller genom att tävla ut en produkt eller tjänst.

4. Be dina följare om feedback

Nu passar det också alldeles utmärkt att ha en närmare dialog med dina läsare, tittare eller lyssnare om vad de önskar mer av från dig.

Be om förslag på frågor eller önskerubriker. Eller ta det ett extra steg och skapa ett formulär med hjälp av Google Forms eller Typeform. Ställ frågor som:

  • Vad för slags innehåll gillar du bäst?
  • Vad för slags innehåll skummar du mest förbi?
  • Vad hade du velat ha mer av?

5. Fira dina framgångar

Oavsett om du är nöjd med året som gått eller inte, så kan du alltid hitta saker att vara stolt över: Innehåll som du jobbat särskilt hårt med och är nöjd med, samarbeten du rott iland, fina kommentarer du fått från följare eller ett tekniskt problem du löst på din blogg.

Fira dessa saker och känn dig stolt över vad du åstadkommit under året!

6. Lär dig av dina ”misslyckanden”

Det finns inga misslyckanden, bara lärdomar. Med den mentaliteten slipper du mycket rädsla, ångest och stress.

Det är sällan man träffar mitt i prick på en gång. Kanske har du riskerat mycket på något som inte gett avkastning, eller inte kommit i närheten av att nå dina mål. Se det inte som ett misslyckande! Du testar dig fram och lär dig hela tiden. Varje “misslyckande” tar dig närmare någonting fantastiskt, om du tar dig tid att lära dig av det.

Kom ihåg: Du gör så gott du kan efter bästa förmåga och du blir bara mer och mer kompetent för varje år som går!

7. Unna dig lite ledigt

En slutkörd kreatör är ingen kreativ och lycklig kreatör. Även om det känns omöjligt att vila när det finns så mycket att göra så måste du tänka på din egen hälsa också. Du både mår och presterar bättre om du tar ledigt för att vårda din kropp, ditt sinne och din kreativitet.

Så våga trappa ner eller pausa ditt innehållsskapande över jul och nyår. Och ta lite extra tid för att släppa alla tankar på karriär och bara vara i nuet.

Sen kavlar vi upp ärmarna och tar oss till nya höjder under nästa år, eller hur? 😉

Vilka har varit dina största framgångar och motgångar under det här året?

Louise Stigell

Mångsysslande digital entreprenör som även frilansar som copywriter och webbdesigner. Bloggar på ohsosensitive.com.

3 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>