Aller Media rekryterar från Mama och Guldtuben prisar!

Vad händer egentligen i influencerbranschen utanför InoS väggar? Det håller vi koll på åt er! Denna månad tar vi upp bland annat nya rekryteringar, influencers som ger sig in i politiken, kritikerstormen kring Guldtuben och årets upplaga av Icon fest.

Elle Decoration rekryterar Frida Fahrman!

elle-deco

På senaste tiden har flera influencers lämnat sina aktuella plattformar och rekryterats av mediebolaget Aller Media som äger den populära tidskriften Elle. Likt flera andra influencers som Sandra Beijer, Elsa Billgren och Margaux Dietz har nu mode- och inredningsbloggaren Frida Fahrman Aller Media som blogghem, från och med 1 juni finns hon hos Elle Decoration.

Bakom sig lämnar hon Mama där hon arbetat som skönhetsredaktör under många år för att nu fokusera mer på livsstil och inredning på den nya plattformen.

Kritikerstorm kring Guldtuben!

maggie_guldtuben

Sträckan fram till Guldtuben som ägde rum under lördagen den 26 Maj har varit kantad av en kritikerstorm. Svenska YouTubers som Joakim Lundell hävdar att galan ska vara riggad av Splay som i år låtit en oberoende jury nominera finalisterna.

Galan har funnits sedan 2014 och finns till för att hylla digitala kreatörer på nätet. Bland stora YouTubers som Therese Lindgren och I Just Want To Be Cool har i år även influencers, som kanske primärt kategoriseras bloggare, som Bianca Ingrosso, Alice Stenlöf och Josefin Dahlberg blivit nominerade av juryn. Detta hävdar Joakim Lundell är fel då flera av de nominerade hör till en viss kategori influencers som inte har ett lika aktivt och stort följarantal på sina YouTube kanaler. Tillsammans med YouTubern Ben Mitkus startade de #riggtuben och bojkottade årets upplaga av Guldtuben.

På galan var det dock glada miner och inte minst bland vinnarna Bianca Ingrosso (Årets blogg och Årets stjärnskott), Therese Lindgren (bland annat Årets YouTuber) och Margaux Dietz  (bland annat Årets profil). Stort Grattis!

Vad som kommer ske i efterhand återstår att se men oavsett kritiken som riktats mot Guldtuben återstår den stora frågan, hur påverkar det här förtroendet mot de företag och organisationer som ska stå upp för digitala kreatörer och Influencers vars plattform är sociala medier?

Influencers ger sig in i politiken

Influencern Margaux Dietz har gett sig in politikens värld. Genom den egenfinansierade YouTubeserien Partitempen har Margaux Dietz bjudit in samtliga partiledare för intervju inför det stundade valet i höst. Intervjuerna är upplagda på så vis att partiledarna först får frågor av mer personlig karaktär med inslag av utmaningar för att sedan övergå till mer seriösa frågor kring deras politik och vallöften.

Med valet endast några månader bort är det ett strategiskt och smart val från politikernas sida att ställa upp i ett så populärt forum som YouTube är och dessutom i samarbete med en influencer med så pass stor räckvidd och attraktiv målgrupp. En eloge till Margaux som lyckats få samtliga partiledare att ställa upp och samtidigt utbildat yngre människor kring politik och vad våra opinionsledare faktiskt står för. Är detta något vi kommer se mer av,  influencers som ger sig in i politikens värld?

Icon Fest

Den 5:e Maj gick Icon Fest av stapel i Stockholm där priser som Årets Influencer, Årets Podd och Årets Företag delades ut. Bland vinnarna och nomineringarna fanns många kända influencers namn som Bianca Ingrosso, Thomas Sekelius och Zara Larsson.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>