Adblockers – Ett aktuellt problem för bloggare

De senaste månaderna har det förts en hel del diskussioner om adblockers och hur det påverkar de större tidningarna som exempelvis Dagens Industri. Affärsmodellen på dessa tidningar, så som för många bloggare, är inkomst via bannerannonsering.

Problemet med detta som blivit än mer akut på sistone är när användare installerar programvara som blockerar annonser, då sjunker nämligen tidningarnas intäkter. Men det här gäller alltså såklart inte enbart tidningarna, utan även oss bloggare.

adblock_feat_wide

Först och främst – Vad är adblockers?

Adblockers är tillägg som kan installeras i din webbläsare eller smartphone för att blockera visningen av annonser. Adblockers till datorn dök upp för första gången 2006, men då var användarskaran inte särskilt stor.

Antalet användare har dock ökat med åren, framförallt under 2015 då det blev möjligt att använda adblockers till iPhone. Det blev en milstolpe då adblockers numera är tillgängligt på alla slags enheter, vilket gör att annonsbortfallet riskerar att bli enormt.

Påverkas dina intäkter av adblockers?

Du kan själv kontrollera hur användningen av adblockers ser ut bland dina läsare – skiljer sig antalet sidvisningar i ditt statistikverktyg ifrån statistiken hos ditt annonsnätverk (exempelvis Google Analytics vs Google Adsense)? Då är adblockers med stor sannolikhet orsaken.

Hur du som bloggare väljer att hantera de minskade annonsvisningarna är upp till dig. Men idag tänkte vi presentera några alternativ.

Vad gör jag åt det?

Tillägg i wordpress

Du som har en wordpressblogg kan med hjälp av tillägg visa ett meddelande till alla din läsare som har adblockers aktiverat. Till exempel för att be dem inaktivera det för just din blogg. Med förhoppningen att de förstår och vill stödja din bloggs framtid. Det går att inaktivera adblockers för specifika domäner, så det handlar om en enkel engångsinställning för den läsaren.

Gör egna annonser

Adblockers filtrerar inte bort reklamlänkar i löpande text, inte heller annonser som du själv har tagit fram. Så det kan vara ett alternativ till banners från exempelvis Google Adsense. Nackdelen är att det här kräver mer arbete ifrån din sida, då du behöver ta kontakt med företagen själv och ta fram egna annonser. Men där finns även en möjlighet att förhandla fram ett rimligt pris för visning av annonserna på din blogg.

Fokusera på redaktionella samarbeten

Om dina läsare väljer adblockers skulle det kunna ses som en signal för att reklam inte är bästa sättet för företag att nå ut till dem. Redaktionella inlägg om väl utvalda tjänster och produkter kan vara ett mer passande alternativ. Ju mer arbete du lägger ner på att ta fram samarbeten som gynnar dina läsare, desto mer mottagliga är dem.

Har du fler idéer som kan vara till hjälp för dina bloggkollegor? Dela gärna med dig!

Sara Hellman

Teknikintresserad 25-åring som för närvarande pluggar Digital tjänsteutveckling vid Luleå Tekniska Universitet, med målet att arbeta som webbutvecklare efter studierna.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>