7 tips som gör dig till en bättre säljare

I januari gjorde Fanny Lindkvist på Less Carbs en mycket uppskattad takeover på vår Instagram Stories (du följer väl oss?) och på förfrågan har hon samlat sina bästa säljtips i detta inlägg!


Fanny Lindkvist

1. Stryk ordet ”liten”

Ett ord som många tyvärr använder allt för ofta är ”liten”. “Jag har en liten blogg”, “jag är en liten bloggare”, “jag har lite följare som läser”. Vi stryker det ordet. Du är en bloggare. Du har en blogg. Du har följare. Använd inte förminskande uttryck när du pratar om dig själv eller det du gör, då kommer inte andra göra det lika enkelt heller.

2. Ta inte emot produkter som ersättning för betalning

Jag rekommenderar inte att du tar emot produkter som ersättning för betalning. Det är i många fall en förutsättning för att genomföra ett jobb. Det du ska vara medveten om är att om du väljer att ta emot produkter som ersättning för genomfört arbete måste du skatta 30 % på utpris på varan. Får du exempelvis saker för 4000 kr kostar det dig 1200 kr. Det betyder också att du betalar för att jobba, något som jag sällan hört är en bra väg att nå sin budget.

3. Ha en tydlig prislista

Detta går inte nog att betona, skapa en tydlig prislista där du radar upp vad du erbjuder och till vilket pris. Detta kan göras enkelt eller krångligt, jag gillar att hålla det enkelt där jag valt att sätta ett samlat pris per kanal där jag räknat med exponering + arbetstid. Börjar man vara alltför detaljerad är det lätt för motparten att hitta kryphål och exempelvis säga “vi skickar klara bilder, vi skickar varorna så du inte behöver handla så avräkna en timme på arbetstiden” ja du förstår.

Det ska vara klart som korvspad vad det kostar om du frågar mig, och vad ditt pris är ska inte i första läget kunna ifrågasättas utan att du får en chans att förklara hur du satt ditt pris.

Det är svårt att ge en generell prislista för alla, men Influencers of Sweden har satt som minsta gräns 2000 kr (ex moms) för ett betalt samarbete, oavsett storlek på kanal.

4. Tidsåtgång + Exponering = pris

Du ska tänka på att det du tar betalt för är exponeringen + tiden det tar för att utföra jobbet. Det är ett argument som många glömmer att ta med i beräkningen. Du ska självklart ha betalt för tiden du lägger ner också.

Du behöver alltså ta ett pris som dels återspeglar tiden du lägger ner plus exponeringen kunden får. Jag tycker ofta att många glömmer den ena delen eller bara säger nått för att de inte vet.

Sätt dig ner och tänk igenom ordentligt är ett bra tips. Många konsulter tar 750-1000 (och uppåt) kronor per timme, det blir ju ungefär hälften av detta kvar eller skatter och liknande, så tänk inte att “oj 800 kr PER TIMME” WOW! Det blir ju som sagt inte det i slutändan.

5. Ta tid på det du gör

Om du aldrig gjort ett samarbete innan är det svårt att veta hur lång tid det tar (man brukar ha lite mer nerver också, i alla fall jag eftersom jag är perfektionist). Då är det också svårt att veta om det tar två timmar eller en arbetsdag att göra exempelvis ett sponsrat inlägg på bloggen och en instagrambild.

Jag räknar alltid ungefär en arbetsdag, eftersom jag jobbar med mat och måste handla, laga, fota, städa, redigera bilder och skriva. Det kanske är orimligt att ta betalt för åtta timmar plus exponering men din arbetstid kostar ju såklart också pengar.

6. Mediakit

Skapa ett mediakit som du kan skicka till potentiella samarbetspartners. Men skicka inte till allt och alla, utan de som är intresserade på riktigt.

Saker att ha med i ett mediakit:

  • Presentation om dig
  • Fakta om dina kanaler
  • Meriter (exempelvis tidigare samarbeten)
  • Annat som du tycker är träffande och relevant för målgruppen, i detta fall en potentiell partner.

Mitt mediakit är en PDF på 10 sidor som jag har gjort luftig. Här kommer några exempel från den:

Fanny LindkvistFanny LindkvistFanny LindkvistFanny Lindkvist

7. Hellre ingen deal än en dålig deal

Jag har sagt detta många gånger, och jag säger det igen. Jag är hellre glad att jag tackade nej till en dålig deal än att jag tog den och var missnöjd. Därav “Hellre ingen deal än en dålig deal” Det kommer fler tåg, och det är bra mycket mer besvärligt att ta en dålig deal och sedan nästa gång förhandla upp den supermycket, än att tacka nej och förhoppningsvis få ett erbjudande senare. Jag gör hellre få saker till priset jag är nöjd med än att göra massor av saker som inte känns bra.


Q&A

Om man får en kickback med exempelvis affiliateslänkar, ska man sänka sitt fasta pris då?
Det är ju rimligt att du sänker ditt pris i de fall du vet att du kommer att sälja, det kan vara en viss vara eller tjänst som du vet att dina läsare nappar på. Eller om det är ett mer långsiktigt samarbete. Men är det inte givet, skulle jag säga att du ska försöka hålla den fasta ersättningen så hög som möjligt. Du kan alltid erbjuda något mer, som en kanal på köpet eller liknande för att inte sänka ditt pris.

Ska man ha en standardlösning när man säljer?
Många föredrar att skapa ett paketpris med alla sina kanaler till ett rabatterat pris eller exempelvis Blogg + Instagram eller Instagram + Instagram Story. Bara för att det är ett paketpris behöver du inte ge flera 1000 kr rabatt, 5-10 % är en bra början tycker jag.

Kan jag ställa ultimatum, lixom lite “hot” och vad gör jag om det inte går? (De vill inte betala det jag vill ha.)
Du ska aldrig ställa ultimatum, det brukar snarare fälla dig i en förhandling. Det är inte seriöst och ger inte sug att göra affärer med dig. Men redan innan du ger dig in i en diskussion och innan du ens lagt fram din argumentation ska du bestämma dig för vad du är nöjd med. Du måste också värdera vad samarbetet kan ge, i form av vidare samarbete, synlighet eller liknande. Saker som jag dock valt att inte fokusera på framför att ta betalt för mitt arbete.

Om det inte går, det är dead end, tacka och be dem återkomma när de har budget.

Jag fick ett erbjudande som är bra, bara att säga ja?
Om du får ett erbjudande som du tycker är bra, är det sällan motpartens smärtgräns. Jag förhandlar alltid, oavsett erbjudande. Det är inte girigt, det är affärsmässigt.

Fanny Lindkvist


Faktaruta

Namn: Fanny Lindkvist
Född: 1988
Bor: 4:a i Årsta
Familj: Gift med Zarko, Sixten född 2011 och Betty 2014.
Jobbar som: Influencer och författare du hittar mig på lesscarbs.se
Utbildning: Läst retorikkonsultprogrammet på Södertörns högskola (180 HP, Svenska, retorik, projektledning och marknadsföring) läste även Organisation och ledarskap samt rekrytering och urval under min första mammaledighet. Utbildade mig till kostrådgivare under min senaste mammaledighet.
Drömmer om: Att fortsätta följa mina drömmar
Bra på: Förhandla, skriva, fota och att känna in stämningar och humör hos andra.

7 Tips som gör dig till en bättre säljare | Influencers of Sweden

Linda Hörnfeldt

Grundare och styrelseledamot i Influencers of Sweden. Bloggveteran sedan 2001. Bloggar nu på lalinda.se.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>