5 verktyg som underlättar och effektiviserar ditt bloggande

Känns det lite rörigt och stressigt i bloggandet ibland? Saknar du ordning och reda, eller lägger du kanske för mycket tid på saker du egentligen inte gillar?

Det finns en hel uppsjö av verktyg och tjänster som löser dessa problem åt dig. Vissa är krångliga. Andra hutlöst dyra. Och resten orkar du kanske inte ens sätta dig in i.

Men en handfull väl valda verktyg kan verkligen frigöra din kreativitet och låta dig fokusera mer på de roligaste aspekterna av bloggandet.

Här är mina 5 favoritverktyg för att blogga smartare, effektivare och med mindre stress!

5 verktyg för att rocka sociala medier

För planering: Trello

Detta hjärtegull till verktyg talas det varmt om bland bloggare. Antagligen för att det: a) är spritt språngande gratis och b) är så flexibelt att du kan använda det till nästan allt.

Trello kan vara din Att Göra-lista för bloggen och dina sociala kanaler. Tack vare förfallodatum, checklistefunktioner och möjlighet att delegera uppgifter till andra användare fungerar Trello ypperligt som “To Do”-app.

Den kan också användas för att dumpa, sortera och stolpa upp alla dina inläggsidéer. Eftersom att Trello har en sidoscrollande spaltlayout är det lättare att få en snabböverblick över dina idéer än om du haft dem i ett vanligt textdokument.

Men allra mest användbar är nog Trello som redaktionell kalender, eftersom att den har ett kalenderläge och massvis av sätt att tagga och kategorisera dina ”kort”/inlägg.

Här kan du läsa mer om hur du kan använda Trello som bloggkalender.

Pris: Gratis!

För skrivande: Evernote eller iAWriter

Båda dessa appar fungerar på ungefär samma sätt: Du ser dina anteckningar i en vänster-sidebar och skriver i ett dokumentfält till höger. All text sparas automatiskt och du kommer sedan åt dina anteckningar från tillhörande appar i mobilen eller läsplattan.

Det är alltid bra att skriva själva inläggen någon annanstans först och sedan klistra in texten i ett blogginlägg. Då kan du skriva mer distraktionsfritt och behöver inte oroa dig för att någon text ska gå förlorad om uppkopplingen eller bloggplattformen skulle krångla. Det är också alltid bra att ha alla sina blogginlägg sparade någon annanstans än bara online, utifall att.

Evernote låter dig samla dina anteckningar i så kallade ”Notebooks” och även tagga dem. Det har också många avancerade funktioner för t.ex. delning och för att spara ner innehåll från internet.

iAWriter är mer avskalat i utseende och funktionalitet och synkas genom iCloud eller mot mappar i Dropbox. Skrivläget är väldigt smidigt och behagligt, särskilt i läsplattan.

Evernote är även omnämnd i den här listan med tips på hur du organiserar ditt bloggande.

Pris: Evernote är gratis för max två enheter. iAWriter kostar ca 90kr.

För blogg-grafik: Canva

Kanske älskar du att sitta i Photoshop och designa snygg grafik till din blogg. Kanske hatar du det och tycker det känns jättesvårt. Oavsett vilket så är Canva det mest tid- och ångestbesparande verktyget jag hittat för mitt bloggande.

Canva är en onlineapp där du, precis som i Photoshop, kan designa grafik till din blogg. Skillnaden är att det är mycket mer avskalat och användarvänligt. Du får hjälp på traven med färdigformaterade mallar, exempel och inspiration. Allt du skapar sparas online så att du kommer åt det från vilken dator eller mobil som helst, och du kan välja vilka format du vill hämta hem filerna i.

Tack vare Canva designar du headers, sociala medie-bilder och inläggsgrafik på minuter istället för timmar. Och du behöver inte vara ett konstnärligt geni för att få det att se snyggt ut.

Här har jag bloggat om hur jag använder Canva för att skapa grafik till mina bloggar.

Pris: Finns som gratisversion och premiumversion.

För statistik och analys: Google Analytics

Ja, det är överdrivet krångligt. Och ja, för det mesta kanske du klarar dig med den statistik du får direkt genom din bloggplattform.

MEN… Med hjälp av Google Analytics kan du få svar på frågor som du kanske inte får från en lightare statistikfunktion. T.ex. “Vilka av mina inlägg är mest lästa under en given period?” “Vilka sajter har länkat mest till min blogg?” “Vad söker mina läsare på i min bloggs sökruta?” och “Var någonstans i världen bor mina läsare?”

Du behöver inte lära dig precis allt om Google Analytics för att ha nytta av det. En massa data ger dig inget om du inte använder den till något. Därför bör du använda GA målmedvetet och i syfte att kunna blogga bättre:

  • Ta reda på allt du kan om dina läsare: Var de bor, vilka språk de läser på, vilka åldersspann de har, om de oftast läser din blogg via mobilen eller datorn. Då kan du lättare anpassa din bloggdesign och ditt innehåll efter dem.
  • Ta reda på vilka av dina inlägg som är mest populära och skapa mer liknande innehåll.
  • Håll koll på vilka sajter som länkar till dig, så att du inte missar möjligheter att bygga relationer med andra bloggare.

Lär dig grunderna i Google Analytics här.

Pris: Gratis!

För sociala medier: Buffer

Sociala medier. Vissa kanske älskar att hänga på Instagram och nätverka på Twitter. Men för en bloggare tjänar sociala medier fler syften än bara social avkoppling. Det ska marknadsföra och driva trafik till våra bloggar. Då kan sociala medier lätt innebära en massa stress och extraarbete.

Tack och lov går det att till stor del automatisera det här arbetet, så att vi kan lägga mer tid på själva bloggandet och använda sociala medier sporadiskt och lustfyllt när vi känner för det.

Min favoritapp för detta är Buffer. Istället för att dela inlägg separat i varje social kanal efter att jag publicerat, eller förlita mig på min bloggplattforms eventuella inbyggda delningsfunktion, så har jag ett enda kontrollrum för alla mina sociala kanaler.

Med Buffer kan du dela samma inlägg eller uppdatering till flera kanaler samtidigt. Du kan schemalägga och portionera ut delningar under en längre tidsperiod så att du inte behöver tänka på det varje dag. Du kan till och med schemalägga och förbereda Instagram-uppdateringar med Buffer!

Buffer har också browserextensions för att snabbt schemalägga delning av bra innehåll du hittar online.

Pris: Finns som gratisversion och premiumversion.

 

Vilka verktyg underlättar mest för dig i ditt bloggande?

Louise Stigell

Mångsysslande digital entreprenör som även frilansar som copywriter och webbdesigner. Bloggar på ohsosensitive.com.

4 Comments
  1. Istället för Evernote (där vi inte står ut med den fula designen) och iAWriter skulle vi vilja tipsa om Simplenote. Trots Evernotes allmänna popularitet, rikedom på funktionalitet och integrationspunkter med andra system så vinner Simplenotes på dess enkelhet och elegans, i kombination med många funktionaliteter. Läs mer här om varför vi gillar Simplenote:
    http://minimalisterna.se/apptips-simplenote/

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>