5 saker framgångsrika influencers gör

Vad gör en kreatör till en påverkare och hur blir man en? Detta funderar vår styrelsemedlem Sara Rönne kring.

I maj firade jag min bloggs tioårsjubileum. Ni som skrev blogg runt 2005 minns hur det var i början; hemlighetsmakeriet var stort och man aktade sig noga för att visa vem man egentligen var, och vad man hette. Skillnaden jämfört med idag är stor; numer är ju t.ex. blogg, instagram eller youtube en fin grund att bygga sitt personliga varumärke på.

För en tid sedan skrev jag en bloggpost om vad som gör en framgångsrik bloggare – jag sammanfattade min analys i förmågan att ta på sig ledartröjan. Vad som definierar framgång beror på vad du värdesätter som resultat av din digitala närvaro; men i slutändan handlar det om påverkan. Har du påverkan är du attraktiv för annonsörer och partners – och för andra personer som gärna hänvisar till dig oavsett om det är traditionell media eller den nisch du verkar inom.

Sara Rönne

Vad gör en bloggare till en påverkare?

Jag skrev i mitt inlägg att det som gör en bloggare till påverkare inom nisch är förmågan att leda. Att ta ledarrollen i en digital värld handlar inte om att vara provocerande, att lägga ut bilder på perfekta saker eller att vara den som kan nätverka skiten ut alla andra. Men det handlar om att stå för den man är, det man tror på, det man vill förknippas med och att göra sin grej.

Det handlar inte så mycket om statistik – och det handlar inte om att vara känd. Snarare handlar det om att omfamna sitt ämne; sin bloggnisch.

Bloggen är en motorväg

Genom min digitala närvaro har jag byggt upp stor kunskap kring digital beteende; vilket är det jag omsätter mest pengar på. Min blogg ligger till grund för den framgången och den är mitt skyltfönster. Eller som Clara Lidström beskrev det; bloggen är en motorväg där du bygger avfartsvägar från – som blir olika affärsben i din digitala närvaro.

Det jag ser från min digitala omvärldsanalys är ett intressant mönster: det är inte per automatik så att det är bloggarna med mest läsare som är de största påverkarna. En bloggare kan ha 100 000 läsare men rätt liten påverkan när det kommer till exempelvis köpbeslut hos sina läsare; en annan bloggare kan ha 2000 läsare och extremt hög påverkan när det kommer till köpbeslut. Exempel på stora bloggare kan vara t.ex. kändisbloggare – en mindre bloggare kan vara en nischad och ämnesspecifik bloggare inom t.ex. foto, ekologisk skönhet eller cykling.

Statistik behöver inte vara måttet på framgång och påverkan. Teknifik och Elna Dahlstrand är exempel på bloggare som inte är störst i bloggvärlden sett till statistik, men de är tydliga påverkare inom sina områden och har båda tilldelats expertroller av externa parter. Kanske det ultimata beviset på att man är en påverkare.

Hur blir man en påverkare?

Men hur blir man en påverkare? Hur tar man på sig ledartröjan? I grunden handlar det om att bestämma sig för vad man vill med sin närvaro. Hos digitala påverkare ser jag ofta dessa fem gemensamma nämnare:

1. Man har ett tydligt varför med sin digitala närvaro.

2. Man har byggt en plan. Till exempel en produktionsplan eller en publiceringsplan. Man låter inte bloggandet bara ”hända” utan man tänker efter vad man vill producera och publicera – och så skapar man innehåll utefter det.

3. Man tänker till kring hur man framställer sig själv. Till exempel sin bildliga identitet, vilket språk man använder eller hur man vill bli uppfattad.

4. Man behandlar bloggen som sitt jobb och ”idag orkar jag inte” förekommer sällan.

5. Man skapar möjligheter för sig själv genom att t.ex. identifiera var man vill nå och stakar ut en väg för hur man ska komma dit eller genom att nätverka med viktiga personer i sin nisch.

Är du nyfiken på hur andra gjort? Lyssna på t.ex. avsnittet med Sandra Beijer i vår podd eller avsnittet med Clara Lidström i podden Storytalk.


Vill du ta del av fler av Saras klokheter och tips? Spana in hennes webbkurs Smart Social Business.

Smart, Social Business

Sara Rönne

Sara Rönne sitter i styrelsen för Influencers of Sweden och har bloggat på traningsgladje.se i mer än tio år. Hon är inte störst inom nischen hälsa och träning, men hon ses som en viktigt part i branschen av såväl andra bloggare, journalister och storföretag. Hon har också gjort webbkursen "smart social business" för Influencers of Swedens medlemmar.

7 Comments
  1. Så tydligt beskrivet och välformulerat! Precis så här har jag tänkt det en tid nu med min blogg, men jag har inte tänkt på det som ett ledarskap. Jag skrev nyligen upp som mål att jag vill ha ett framtidsyrke där jag kan använda min kompetens som ledare på något vis. Det slog mig inte att jag redan har den plattformen i bloggen. Jag behövde bara se att jag har det och ta på mig ledartröjan! Tack för den insikten!

  2. Jättebra och viktigt inlägg! Att jaga siffror och statistik är inte den viktigaste man måste göra som bloggare. Nisch, kvalitet och ett tydligt röst är värda mer, tycker jag.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>