5 saker att inspireras av hos de amerikanska bloggarna

I USA är bloggare ett betydligt mer erkänt och välbetalt yrke än här i Sverige. Många stora amerikanska bloggare tjänar multum på sina digitala imperier men desto fler mindre kända bloggare kan ändå leva på sin blogg eller sina sociala medie-kanaler. Varför är det inte riktigt så i Sverige, och vad kan vi göra åt det?

Som med mycket annat så tenderar amerikanerna att ligga steget före. Det gäller även bloggandet. I USA är marknaden för bloggare och influencers större, mer professionell, mer internationell, och full av möjligheter att synas och nätverka.

I Sverige ser det annorlunda ut. På vissa sätt befinner vi oss där den amerikanska var för 5-10 år sedan. Med stort fokus på sidvisningar, annonsplatser och publiceringsfrekvens. Och med en stundtals bristande seriositet i hur man samarbetar med företag.

usa_share

Den amerikanska bloggmodellen – entreprenören

Eftersom Sverige är ett litet land jämfört med USA och resten av världen så finns här heller inte samma resurser och möjligheter för att göra karriär som influencer eller bloggare. Och det kan ta längre tid att nå dit.

Men i många avseenden är den amerikanska bloggmodellen på väg hit. Det blir vanligare och vanligare att en svensk bloggare släpper en kläd- eller smyckeskollektion, säljer konst eller blir författare. Professionaliteten bland svenska bloggare och influencers ökar. Och vi bloggare stöttar och lyfter varandra mer än någonsin.

Det finns mycket att inspireras av hos våra amerikanska kollegor. Här är 5 mentaliteter att ta fasta på:

1. Satsa på kvalitet framför kvantitet

Har du hört talas om begreppet slow blogging? Det är en växande trend i bloggosfären världen över, och går ut på att sakta ner i sitt innehållsskapande. Att fokusera på kvalitet framför kvantitet.

Fenomenet med bloggare som bränner ut sig är nog lika vanligt här som i USA, men ändå verkar vi svenskar sitta fast i föreställningen att om vi inte syns och hörs varje dag glöms vi bort. Många svenska bloggare publicerar varje dag, ibland till och med flera gånger per dag! Visst kan man göra det om man älskar det, men det är långt ifrån nödvändigt.

Du kan välja att blogga långsammare och mer sällan. Låt de inlägg du publicerar hålla extra hög kvalitet. Då har de både större potential att gillas och delas, och en längre livslängd än en vardagsuppdatering som glömts bort om en timme. För att driva trafik kan du lägga mer tid på att samarbeta med andra innehållsskapare, och kommentera hos dem.

Att blogga är inget hundrameterslopp, eller ens ett maraton. Det är en livsstil och ett karriärval som ska hålla i längden. Lägg det på en nivå du klarar av, som känns givande och meningsfull för både dig och dina läsare.

2. Utöva extrem generositet

En sak som de flesta riktigt stora och omtyckta amerikanska bloggentreprenörerna har gemensamt: de ger bort en jäkla massa innehåll och resurser gratis. Något som kan verka kontraintuitivt, men som egentligen följer en enkel logik: Vi litar mer på, hjälper hellre, och är mer benägna att köpa av, någon som varit generösa mot oss. Eller hur?

En bra bloggare är generös, både gentemot sina läsare men även gentemot andra kollegor i branschen. De länkar mer till andra, delar andras innehåll, hjälper och stöttar.

Att vara generös lönar sig. Men först måste du ge. Frikostigt och av kärlek.

3. Bjud på dig själv

Det är väldigt ovanligt med en amerikansk bloggare som inte visar sitt ansikte i bloggen, och som inte är helt öppen med vem de är och var de kommer ifrån. Att bara publicera bra innehåll räcker inte: man vill lära känna människan bakom innehållet. Höra deras story.

Det hör till den mänskliga naturen att vilja ha en närmare relation med någon man inspireras av. Ju intimare vi känner en onlinepersonlighet, desto mer tar vi till oss och litar på vad de säger. Desto mer kan vi relatera till dem och bli hjälpta av deras erfarenheter.

Så bjud mycket på dig själv. Dela med dig av dina motgångar, lärdomar, sårbarheter och rädslor. Var ännu mer “dig själv”. Det är den avgörande faktorn för att dina läsare eller tittare ska komma tillbaka till dig gång på gång.

4. Investera i ditt digitala entreprenörskap

Amerikanska entreprenörer och bloggare är villiga att satsa på sig själva och sin idé. De ser bloggen som ett företag, och precis som med andra företag så krävs det investering för att komma någonstans. Såväl tid som pengar.

Amerikanska bloggare går kurser, deltar i event och investerar i verktyg och tjänster som underlättar för dem eller höjer nivån på det de skapar.

Vi svenskar är betydligt mindre riskbenägna och satsar ogärna pengar när vi inte vet om det kommer ge resultat. Men resultatet blir då ofta inget resultat alls.

Våga investera i dig själv och din blogg. Det signalerar till både dig själv och andra att du menar allvar och att du bestämt dig för att göra verklighet av dina drömmar. Och det ger resultat, jag lovar.

5. Produktifiera

Många amerikanska bloggare är “infoprenörer”. Ett begrepp som innebär att man skapar och säljer informationsprodukter. T.ex. e-böcker, webbkurser eller digitala planeringshjälpmedel.

En infoprenör gör business av sin kunskap och sina erfarenheter, genom att “produktifiera” den. Jämför detta med att vara frilansare, konsult eller coach: du delar med dig av din kunskap till en kund i taget, och hur mycket du tjänar är tätt knutet till den tid du lägger på att hjälpa kunden.

Om du istället produktifierar din kunskap, alltså komprimerar det du kan i en digital produkt (till exempel Better Bloggers webbkurser), kan du sälja den till ett lägre pris och till många kunder på en gång. Du kan hjälpa fler människor snabbare, utan någon extra tidsåtgång för dig. Och du sparar mycket tid och pengar genom att slippa tänka på logistik och frakt.

Så om du erbjuder tjänster via din blogg, eller bara är sugen på att skapa en helt egen produkt: överväg att bli infoprenör!

Har du andra spaningar från landet i väst? Dela gärna med dig kommentarsfältet?

Louise Stigell

Mångsysslande digital entreprenör som även frilansar som copywriter och webbdesigner. Bloggar på ohsosensitive.com.

5 Comments
  1. Genom att skriva bra innehåll som rankar på diverse sökmotorer och delas i sociala medier är rätt tidskrävande men sen kan ett sådant inlägg leva i flera år och driva mycket trafik. Detta är något jag upplever att många amerikanska bloggare gör riktigt bra, dvs skriver långa och genomarbetade artiklar.

    För min egen blogg gäller 80/20-regeln. 80 procent av trafiken kommer från 20% av inläggen och det är de mer ingående och genomarbetade inläggen som driver mycket trafik av sig själv utan någon direkt marknadsföring efter att de är färdiga. Att få sina inlägg att marknadsföras passivt är toppen för att slippa jobba allt för mycket och då behöver man inte trycka ut inlägg varje dag :).

  2. Känns bra att vi ända sedan bloggstarten 2013 har valt att blogga långsammare och mer sällan. 2-4 inlägg i veckan har vi publicerat sedan dess. Vi försöker alltid skriva med hög kvalitet som ska ge våra läsare inspiration och konkreta tips. Inte bara rapa upp vad vi gjort idag. 🙂

    Dock går vi ju helt bet på nr 3 då vi valt att vara anonyma, något att tänka på för framtiden kanske, haha. 🙂

    Kul inlägg med bra tips!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>