5 HTML-taggar som varje bloggare bör känna till

Som bloggare har du oändligt många alternativ när det kommer till ditt val av bloggportal och publiceringsverktyg. Det gör också att de tekniska bitarna ofta skiljer sig åt mellan bloggare. Lösningar som fungerar på en blogg, kanske inte gör det på en annan. Men är det något som de flesta har gemensamt så är det användandet av HTML på bloggen. Därför har vi på Better Bloggers sammanställt en lista över 5 HTML-taggar som kan vara bra att känna till. Missa inte listan i slutet, full av bra hemsidor där du kan lära dig ännu mer om HTML!

HTML-taggar som varje bloggare bör känna till

Fet stil med <strong>

Att använda HTML-taggar för att formatera text är en av de mest grundläggande sakerna du kan åstadkomma med HTML. Därför känns det som en bra tagg att inleda den här listan med. Fet stil kan vara väldigt användbart när du vill framhäva något i dina blogginlägg.
För att göra en del av texten i dina inlägg till fet stil placerar du den texten inom en start- och en sluttagg. Precis som i exemplet nedan:

<strong>Den här texten blir fet</strong>

Strong i exemplet ovan talar om att vi vill använda oss av fet stil.
Att strong är placerat inom dessa < > innebär att fet still börjar där. Med hjälp av / talar vi om att fet stil slutar där.

Länkar med <a href=””>

I de allra flesta bloggverktygen kan du skapa länkar genom att klicka på en knapp. Men om den funktionen skulle strula så är det alltid bra att kunna falla tillbaka på hederlig gammal kunskap. För det är ju faktiskt HTML-kod som genereras när du klickar på den där knappen och klistrar in länken.
Om vi jämför med fet stil så är det lite mer att hålla reda på i den här HTML-taggen. Du behöver både klistra in själva URL:en och skriva en länktext, det vill säga den text som läsaren klickar på för att följa länken. Såhär ser själva koden ut:

<a href="LÄNK">Länktext</a>

Om vi fyller i den med all nödvändig information har vi tillslut:

<a href="http://betterbloggers.se">Besök Better Bloggers</a>

Rubriker med <h2>

När du skriver ett blogginlägg så kan det av flera anledningar vara bra att använda dig av rubriker. Då menar jag inte rubriken till själva inlägget, utan underrubriker i inlägget.
Underrubriker är så bra för att de hjälper till med att göra inläggen mer läsvänliga för dina läsare. Men sen är de även bra när du vill SEO-anpassa dina inlägg. Rubriker talar om för sökmotorerna vad inlägget handlar om, vilket underlättar indexering av dina inlägg och bidrar till en högre placering bland sökresultaten.

Det finns flera HTML-taggar för att märka ut rubriker, då de vanligtvis kommer i flera olika storlekar. <h1> används enbart i rubriken för inlägget (och finns vanligtvis inlagt i temat) och bör inte användas i själva inlägget. Här är därför ett exempel på den största rubriken:

<h2>Den största rubriken för inlägg</h2>

H står för heading (rubrik) och 2 visar att vi vill ha den största rubriken som bör användas i vår inlägg. Vill vi ha något mindre rubrik kan vi byta ut tvåan mot en högre siffra. 1-5 brukar vara tillgängligt, men det varierar mellan olika bloggdesigner. Här kan du testa dig fram, och skulle de se knasigt ut kan du behöva ändra attributen för dina rubriker i din CSS-fil.

Radbrytning med <br />

Har du varit med om att du skulle behöva lite extra mellanrum mellan texten i ditt inlägg och bilden? Då är det HTML-taggen <br /> du behöver!
Br står för line break och ger dig en ny rad när du behöver det. Till skillnad ifrån när du använder länkar så behöver du ingen separat slut-tagg. Du slänger bara in <br /> där du vill ha en radbrytning.

Listor med <li> och <ul>

Listor är bra av samma anledning som fetstil kan vara bra. Det underlättar för läsaren då det gör texten mer överskådlig. För att göra en lista i dina blogginlägg behöver du känna till två HTML-taggar:

UL och LI

Ul talar om vilken sorts lista du vill använda dig av, samt vart den börjar och slutar. UL står för Unordered List, dvs att du vill skapa en lista med punkter snarare än siffror.
LI talar som när en punkt i listan börjar och slutar. Det blir tydligare när du ser det in action. Så vi kör ett exempel!

<ul>
<li>En punkt i listan</li>
<li>Ytterligare en punkt i listan</li>
</ul>

Vill du ha fler punkter i listan lägger du bara till <li> och </li> omkring dem. Och om du vill ha siffor istället för punkter byter du ut UL mot OL!

Vill du lära dig mer?

Om du vill lära dig mer om HTML så finns det många olika guider och kurser som kan vara till hjälp. Listan nedan är några exempel på gratisalternativ som snabbt hjälper dig att komma igång!

Har du några HTML-taggar du skulle vilja lägga till i listan?

Sara Hellman

Teknikintresserad 25-åring som för närvarande pluggar Digital tjänsteutveckling vid Luleå Tekniska Universitet, med målet att arbeta som webbutvecklare efter studierna.

7 Comments
  1. Vill inte vara den där tråkiga personen som påpekar saker, men ett påstående i inlägget ger negativa resultat för sökoptimeringen av en blogg. Headingtaggen h1 ska inte användas i inlägg, alls. H1 ska bara användas en gång per webbsida för att sajten ska indexeras korrekt av sökmotorerna och då i webbplatsens namn/titel. Använd därför h2 och neråt för blogginlägg. En liten head’s up så det blir rätt i kodstrukturen och för sökrobotarna 🙂

    1. Jag har funderat kring det där och självklart är det en smaksak. Jag förstår att man vill behålla besökarna men jag tror att vissa kan bli irriterade på det. Har hört (obekräftat) att det kan ställa till det t.ex. för personer med nedsatt syn som surfar med tekniska hjälpmedel.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>