4 sätt att skapa lönsamma produkter av din kunskap

I inlägget 5 saker att inspireras av hos de amerikanska bloggarna, handlade en av punkterna om så kallad ”produktifiering” – att paketera sin kompetens som en produkt. Men varför ska man göra detta, vem passar det för, och hur hittar man sin egen produktidé?

4 sätt att skapa lonsamma produkter av din kunskap

Att skapa informationsbaserade produkter kallas ibland för att vara “infoprenör” – en entreprenör som säljer information, och jag tänkte gå in lite djupare på vilka fördelar det har och vilka vägar du kan välja om du funderar på att skapa en produkt.

Först och främst: varför är det här en spännande affärsmodell för bloggare och influencers?

Fördelar med att produktifiera

1. Kan vara mer lönsamt. Sälj direkt till din målgrupp istället för att t.ex. sälja din målgrupp till en annonsör. Skapar du dessutom digitala produkter slipper du mellanhänder och marginaler som försvinner.

2. Mer passivt. Din inkomst är inte knuten till din tid, jämfört med om du konsultat eller behövt producera stora mängder innehåll för att upprätthålla trafik. Och genom att sälja digitala produkter kan din inkomst vara i stort sett passiv.

3. Mer skalbart. Du producerar en gång, och säljer sedan till många samtidigt utan att det kostar dig särskilt mycket mer tid. Som konsult kan du inte ha 100 kunder i veckan, men som produktskapare kan du ha 1000.

Vem kan bli infoprenör?

Nästan vem som helst egentligen, om du sitter på eftertraktad information och kan lära ut den på ett pedagogiskt sätt. En egen produkt kan vara ett bra komplement till dina eventuella befintliga samarbeten. Om du är frilans, konsult eller coach kan dina produkter vara ett bra första steg för dina kunder att lära känna dig.

Om du…

– Har utbildning eller erfarenhet inom ett område som du ser att många verkar vara intresserade av. Det behöver inte ens vara ett yrkesområde eller en praktiskt färdighet, det kan lika gärna vara personliga erfarenheter som många kämpar med och där du kan hjälpa utifrån dina lärdomar.

– Skapar mycket innehåll kring ett särskilt ämne, och får många önskemål om det. T.ex. att folk ofta ber dig skriva eller berätta om detta, eller ber om praktisk hjälp.

– Är frilans, konsult eller coach inom ett ämne där du ofta lär ut samma saker om och om igen till olika personer.

…då bör du verkligen överväga att skapa en informationsprodukt!

Men vad för slags produkt ska du skapa då?

4 sätt att produktifiera din kunskap:

1. Skapa en bok

Det vanligaste sättet att göra en produkt av sin kunskap är såklart att skriva en bok.

Antingen så kan du gå den mer traditionella vägen, via ett förlag…

Exempel: Johanna Nilsson och Jennie Johansson, med boken Slow Fashion.

 

slow-fashion-din-guide-till-smart-och-hallbart-modeEller så kan du bli din egen publicist och sälja din bok helt digitalt, eller genom en självutgivningstjänst som t.ex. Vulkan.

Ett vanligt pris för en bok är 100-300kr, så du behöver sälja ganska många för att kunna leva på det. Men säljer du boken helt digitalt, och har en tillräckligt stor och relevant målgrupp, så kan den här modellen vara väldigt framgångsrik.

2. Skapa en webbkurs

Ett annat populärt alternativ är att skapa en webbkurs.

Fördelen med en webbkurs är att du kan blanda olika medier och inlärningsmetoder, t.ex. text, bild och video, för att kunna hjälpa folk mer effektivt. Du kan också ge dina studenter uppgifter och jobba närmare med dem för att de ska nå bra resultat. Som kursskapare tar du alltså mer ansvar för dina studenters framgång, vilket gör att många hellre köper en webbkurs än en bok.

Att skapa en kurs kräver mer jobb, och mer teknisk kunskap, än om du skrivit en bok, men då du kan också ta mer betalt för en webbkurs och behöver inte lika många kunder för att bli lönsam.

Jämför man kostnaden för en webbkurs, ca. 500-1500kr, med om du hade lärt ut motsvarande kunskap direkt till en enskild person så blir det uppenbart hur fördelaktigt priset är för kunden. Alternativet hade ju varit att de anlitat dig som konsult, och då hade du inte kunnat ta ett så lågt pris.

3. Uppfinn ett verktyg

En annan variant är att uppfinna något slags verktyg som hjälper folk att lösa problem. Detta är särskilt relevant om du är konsult eller coach.

När du jobbar med en kund, vilka metoder använder du? Har du ett system som du själv följer och lär ut till dina kunder? Kan du hitta ett sätt att konkretisera detta system eller metod i form av ett verktyg?

Detta verktyg kan se ut på många sätt. Kanske är det en serie instruktioner eller frågor, en uppsättning kort, en spelplan, et.c. En process som någon annan kan följa för att uppnå ett resultat eller lösa ett problem.

Ditt verktyg kan antingen vara i fysiskt format, varpå du behöver estimera tryckkostnad och tänka på lager och logistik.

Exempel: Playify, ett verktyg jag skapade för några år sedan. 

Playify

Men den kan också vara helt digital, kanske i form av underlag som kunden själv skriver ut eller jobbar med direkt i mobilen eller läsplattan.

För att prissätta ditt verktyg kan du utgå ifrån vad det kostat dig som konsult att hjälpa kunden nå detta resultat, och låta verktyget vara ett billigare DIY-alternativ.

Du bör också titta på vilka liknande produkter som kanske redan finns, hur de är utformade och vad de kostar, och lägga dig på en jämförbar nivå.

4. Designa digitala produkter

En annan modell jag ofta ser hos framgångsrika infoprenörer är digitala och nerladdningsbara produkter.

Detta kan vara “workbooks”, mallar för planering och organisation, prints, eller till och med en iPhone-app.

Den här sortens digitala produkter kräver ett visst mått av konstnärlighet, finess och smart utformning. De har ett estetiskt och praktiskt värde.

Ett alternativ för konstnärer och designers är att endast sälja motiven digitalt och låta kunden välja vad de vill ha motivet på, t.ex. en tavla, en kudde eller en mugg. Här finns “print-on-demand”-lösningar som Society 6 som sköter trycket, logistiken och frakten åt dig, medan du behåller en del av intäkten.

Exempel: Jessica Andersdotter

jessica andersdotter society6

Vilka av dessa produkter passar dig bäst att jobba med? Det beror dels på vilka medium du känner dig mest bekväm med: trivs du framför kameran, eller kommunicerar du bäst i text? Är du bra på design, eller mer tekniskt lagd?

Och det beror såklart även på vad du lär ut. Det kanske passar dig bäst att förmedla allt du kan om t.ex. webbdesign genom en e-bok, men är det det effektivaste sättet för andra att lära sig? Tänk dig in i kundens situation. Om du har tagit fram ett superfiffigt system för att planera matinköp och måltider så kan du t.ex. erbjuda kunden både en handbok och färdiga listor i utskriftsvänliga och tjusiga format.

Tänk alltså både på dina styrkor, och på vilket format som löst dina kunders problem på effektivast sätt, så har du receptet på en vinnande produkt!

Oavsett vilket format du väljer så gäller dock några universella sanningar:

– Det tar tid att skapa en produkt. Ibland väldigt, väldigt lång tid. Men det är tid som du snabbt får igen jämfört med om du lärt ut det du kan till en person i taget.

– Du får aldrig till det perfekt från första början. Självklart ska du göra noggrann research och skapa det allra bästa du kan, men bli inte perfektionist. Tänk hellre att du släpper en första version och sedan förbättrar den tillsammans med dina kunder.

– Ibland gäller det bara att våga testa, våga satsa, och lära sig av resultatet. Kanske var det där med fysiska produkter alldeles för omständigt, eller kanske avskydde du att prata framför en kamera. Då vet du det till nästa gång och kan prova något nytt!

 

Har du fler idéer på sätt att produktifiera kunskap?

Louise Stigell

Mångsysslande digital entreprenör som även frilansar som copywriter och webbdesigner. Bloggar på ohsosensitive.com.

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>