4 saker du bör tänka på när du skapar kategorier och etiketter

kategorie_ettikett.jpg

Har du, som jag, skapat kategorier och etiketter (även kallat taggar) på bloggen till förbannelse utan att riktigt ha någon strategi, bara för att stå där med en inferno till arkiv med inget logiskt flöde och 100 kategorier med ett inlägg i varje? Du är inte ensam. Idag reder vi ut skillnaderna mellan de två och hur du bör tänka kring dem!

1. Relevans & sökvänlighet

När du skapar kategorier och taggar bör du ha två saker i åtanke – relevans och sökvänlighet. De kategorier och etiketter du skapar ska självklart spegla innehållet på din blogg. Tänk på att dela in dem baserat på det du skriver om men också baserat på hur dina läsare beter sig på din blogg.

Finns det ämnen som du märker att folk söker på för att komma till din blogg eller saker du får extra mycket frågor om? Skapa kategorier för de ämnena!

2. Kategorier är som kapitel

Tänk att din blogg är en kokbok och kategorierna är kapitel. De bör vara övergripande men inte för svävande. Men inte heller för tajta! Totalt bör du inte ha fler än ca 10-15 stycken, då blir de förmodligen för specifika, det är vad vi har etiketter till.

Självklart beror kategoriserandet på vilken sorts blogg du har. En kategori som ”grytor” passar bra in på en matblogg men på en livstilsblogg kanske ”mat och recept” räcker som kategori och ”grytor” får istället bli en etikett.

3. Skillnaden mellan kategorier och etiketter

Det här är något som förvirrar många och så även mig under en lång tid. Nu tror jag att jag börjar få kläm på det! Om kategorier är kapitel i en kokbok så är etiketterna till exempel ingredienserna i ett recept. Kategorier är övergripande, etiketter är mer specifika men ändå tillräckligt ”breda” för att innefatta fler än ett inlägg på din sajt.

Exempel: denna artikel hamnar under kategorin ”Tips & verktyg” men får etiketterna ”kategorier, etiketter”. En kycklinggryta kanske hamnar under kategorin ”Grytor” på en matblogg medan etiketterna till exempel är ”kyckling, grädde”. Makes sense?

4. Tänk på Google!

Google gillar när man tydligt märker upp vad en artikel handlar om. Var därför noga med att fylla i relevanta etiketter på dina inlägg, speciellt om du skriver om något som du känner kan vara av intresse för andra än dina ”vanliga” bloggläsare, alltså läsare du kan nå via Google.

Tro dock inte att du kan lura sökmotorn, självklart bör orden även finnas med i artikeln för att Google ska finna den relevant.

Lycka till med ditt kategoriserande!


Linda Hörnfeldt

Grundare av Influencers of Sweden. Bloggveteran sedan 2001. Bloggar nu på lalinda.se.

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>