16 saker att göra med ett blogginlägg – före och efter du trycker på ”publicera”

Vi vet alla att det inte är någon lek att skriva blogginlägg av utmärkt kvalitet. Och utöver det är vi ju alla en liten entreprenör – i samma person klämmer vi in skribent, fotograf, redaktör, säljare och många andra roller. Det blir ett jättestort visitkort!

Men om vi ändå ska lägga all den här tiden på att skapa bra innehåll, varför inte lägga några extra minuter på att ge varje blogginlägg det där lilla extra och alla förutsättningar för att folk ska vilja – och kunna – sprida det vidare? I det här inlägget delar jag med 16 saker som du bör göra före och efter varje inlägg vi väljer att trycka ”publicera” på.

Du får även en gratis checklista som du kan printa ut och använda när du skapar dina inlägg!

To Do List

Innan du trycker ”publicera”

1. Googles fyra väggar – välj ETT ämne för ditt blogginlägg

De bästa inläggen har ett tydligt ämne, ett tydligt ”keyword” som du kretsar inlägget kring. Inläggen om ”det här gjorde jag idag” fyller även de sin plats men de gör ingenting för Google – förutom att förvirra henne! Dela hellre upp din dag på i flera inlägg – ”cafébesöket”, ”receptet” och ”promenaden i parken” till exempel. På så vis kokar du ner inlägget till kärnan och gör det lätt för Google att förstå vad det handlar om.

2. Skriv en rubrik som dina besökare faktiskt klickar på

Din rubrik är den allra viktigaste faktorn i ditt blogginlägg (förutom helheten, eventuellt). Om din besökare hittar dig via Google eller något socialt medium är rubriken avgörande för om det blir ditt eller någon annans inlägg som blir utvalt. En bra rubrik innehåller följande beståndsdelar:

  • En tydlig beskrivning av vad kärnan av innehållet är.
  • Den innehåller nyckelord.
  • Den är öppen, uppmanande och övertygande.

Titeln/rubriken är också en av de viktigaste faktorerna i hur din blogg/ditt inlägg rankar på Google så var noga med att få med ett eller flera nyckelord i den.

3. Redigera bilderna du ska ha med och döp dem SEO-vänligt

Tänk på att Google även plockar upp namnet på dina bilder i sökresultatet, speciellt om bilden ligger långt uppe i inlägget. Glöm inte att döpa bilderna till något relevant så att inte ”IMG7291.jpg” dyker upp överst i beskrivningen av ditt inlägg.

4. Glöm inte ALT-texter på bilderna – dessa kommer upp som beskrivning på Pinterest om någon skulle pinna dina bilder!

Extra viktigt när det gäller Pinterest – i många WordPressteman plockar nämligen Pinterest ALT-texten som beskrivning av bilden du pinnar och då blir det ju himla trist om det är tomt eller bara står ”IMG7291.jpg” där också, eller hur? Beskrivningar på Pinterest är väldigt kraftfulla när det kommer till sökresultat så använd dessa till fullo!

5. Dela upp ditt inlägg i kortare stycken

Det finns inget mer uttröttande än en blogg med långa, tunga textblock. Det spelar ingen roll hur intresserad jag är av innehållet, får jag en enorm hög text framför mig så vänder jag och går någon annanstans. Så – ha gärna mycket text, men dela upp den. Helst inte mer än 5-7 rader per stycke. Lägg även till styckesrubrik om det passar din blogg.

Vi har inte tid att plöja långa texter för att ta reda på om inlägget är för oss – vi scannar inlägget och sedan bestämmer vi oss. Om besökaren inte har en relation med dig sedan innan riskerar du således att förlora hen på en gång.

6. Länka!

Länkkärlek är en av mina favoritsaker med internet. Att inte länka för att man är rädd för att bli av med besökaren är både missunnsamt och ett bevis på dålig kunskap om användarbeteenden. Om du ger besökaren vad hen behöver – oavsett om det är hos dig eller hos någon annan – kommer hen bli tacksam och det ger good will till dig. Dessutom finns ”öppna i ny flik” av en anledning.

Länkar är också väldigt positivt i Googles ögon. Länka gärna tillbaka till relevanta inlägg i ditt eget arkiv, internlänkning är ett väldigt bra sätt att visa Google vad som hör ihop på din sajt.

7. Bjud in till interaktion av läsarna

En blogg är en dialog och alla älskar vi ju kommentarer! Dessutom vill bloggläsarna höras. Det kan ofta vara så enkelt som att avsluta inlägget med att ställa en fråga eller uppmana läsarna att dela med sig av något som är relevant för inlägget. Detta är vad man kallar en ”call to action” (CTA) – att få mottagaren av budskapet att agera! Det kan få de lataste bloggläsarna att faktiskt fylla i det där kommentarsfältet.

8. Fyll i SEO-delen i pluginet Yoast

Om du bloggar med wordpress är pluginet Yoast ett måste. Och det säger jag för ditt eget bästa. Yoast är ett SEO-plugin som gör det barnsligt enkelt för dig att optimera ditt inlägg för Google. Det säger helt enkelt till dig vilka åtgärder du behöver göra för att Google ska älska dig. Läs mer om Yoast i den här artikeln!

9. Korrläs.

En, två och tre gånger. Ingen gillar särskrivningar och taskig grammatik.

Efter du publicerat

1. Dela inlägget på din privata Facebooksida

Jag vet att många är tveksamma till att göra detta och självklart beror detta på vilka du har på Facebook och var din integritetsgräns ligger. Men hör mig när jag säger – dina vänner är dina största fans, var inte rädd för att bjuda in dem till din blogg.

2. Tidsinställ inlägget för din bloggs Facebooksida

Kolla in din Facebookssidas statistik när flest i din målgrupp är aktiva på Facebook. Vanligtvis gäller tidig morgon eller efter 20 på kvällarna, detta beror helt på vilka dina läsare är.

3. Dela en bild på Instagram

Dela en bild från inlägget, gärna en bild som är beskrivande men kanske inte ger bort allt – för det måste man in på bloggen. Försök ”teasa” lite! Påminn att en länk till bloggen finns i profilen, eftersom det inte går att länka någon annanstans på Instagram är denna påminnelse extra viktig.

4. Använder du Pinterest? Pinna en bild från inlägget!

Pinterest är fortfarande inte enormt i Sverige men i vissa genrer – som t.ex. mat och mode – kan det helt klart vara värt att sprida på Pinterest. Skapa gärna en speciell bild för Pinterest – stående format – med beskrivande grafik. Detta ger många mer klick!

5. Dela inlägget i relevanta Facebookgrupper

Nu för tiden finns det Facebookgrupper för allt och en galen mängd sådana är tillägnad bloggar av olika slag. Dela din inlägg i relevanta grupper – dock inte alla samtidigt! Ofta är samma personer med i många grupper och du vill inte uppfattas som spammig.

6. Svara på kommentarer

Kan tyckas självklart men glöms ofta bort. Svara på kommentarer du fått sedan det senaste inlägget och gå gärna in på personens egen blogg, om hen har en sådan, och lämna en genomtänkt kommentar. Med lite bloggkärlek kommer man långt!

7. Komplettera med rörlig bild

Gör en Periscopesänding eller några klipp på Snapchat om ditt inlägg. Här har du även möjlighet att utveckla ämnet, ta emot frågor och jobba vidare mot eventuell debatt. Perfekt för uppföljning också!

Är du redo att ta dig an ditt nästa blogginlägg? Ladda ner checklistan här!

 I det här inlägget delar jag med 16 saker som du bör göra före och efter varje inlägg vi väljer att trycka "publicera" på.

Linda Hörnfeldt

Grundare av Influencers of Sweden. Bloggveteran sedan 2001. Bloggar nu på lalinda.se.

25 Comments
  1. Bra tips som är värt att bli påmind om, när man oftast är inne i sina egna vanor och mönster.

    Något jag tänkte på var det här med bildtexter och SEO. Om man använder sig av Flickr, för databasens strl skull jämförelsevis om man publicerar bilderna via WordPress och döper dem SEO-vänligt (för just det inlägget och dessutom alt-texten). Vilket sätt tror du är mest SEO-vänligt/har mer fördelar?

    1. Jag tror så klart det är bättre SEO-mässigt att ha bilderna i WP men jag tror skillnaden är minimal, så länge bilderna är döpta ”rätt” så är nog inte källan så viktig.

  2. Toppen bra checklista! En sak som jag skulle vilja lägga till är det här med kategorier och taggar. Att jobba med dessa på ett bra sätt ger en bra struktur till bloggen och det är lätt för Google att förstå vilka inlägg som hör till samma ämne. Om man dessutom har någon slags widget/plug in som kopplar ihop inlägg med varandra och länkar mellan liknande inlägg ger det grymma inlänkar och mer klick från läsarna.

    Vad fin sajten har blivit!

  3. Tack för en riktigt bra och enkel lista. Din resa med Betterbloggers och Bloggbusiness är början på något RIKTIGT stort! Lycka till med allt & ha en mysig jul. Ps det är så roligt att läsa allas kommentarer på FB och här – alla är så stöttande och positiva. Det leder bara till något gott:)

  4. Så bra med en reminder av detta slag! Årets to-do, döpa om bilderna. Verkligen min akilleshäl. Förresten, hat du något smart tips på hur man kan jobba med blogg mot sin företagssida på LinkedIn? Härligt att podden är igång igen. Tack för ett fint samtal m Elin!
    //Atta

  5. Hej!

    Vilken grym lista, med väldigt hjälpsamma tips! Försökte ladda ner checklistan men får till svar att sidan inte finns. Är det bara för mig som det händer eller är det något fel med nedladdningsfunktionen?

  6. Superbra lista, tusen tack!! Tagit till mig många av dessa tipsen 🙂 En fråga bara: Punkt 3 och 4 på ”före publicering”. Vad är skillnaden? Om man döper om en bild från ”IMG20189” till t.ex. ”Pizza”, blir det då automatiskt bildens ALT-text också?

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>